Planering EK långnav

//Planering EK långnav

Planering EK långnav

Nu har jag till slut bestämt mig för min rutt som jag vill flyga på EK långnav’en.

Det satt långt inne faktiskt. Som jag skrev tidigare har jag länge tänkt flyga upp till Örebro, men jag inser att det blir väldigt långt (=dyrt!).

Då tänkte jag flyga ner till Växjö och sedan till Halmstad och upp längs kusten.  När jag räknade på det blir det också långt (=Dyrt).  Jag önskar jag hade obegränsat med pengar men så är tyvärr inte fallet utan jag får begränsa mig.

Till slut har jag i alla fall bestämt mig och nu har jag ritat, räknat och planerat min rutt.

Ruttplanering

 

Som tur är tipsade Johanna mig om LFK’s Färdplanering. På den siten kan man lägga upp sin rutt på en google map och få ut kurser och distanser osv. Väldigt användbar och överskådligt.

LFK's Färdplanering

Du hittar själv till Linköpings flygklubb och deras Färdplanering här.

 

Till slut fastnade jag för följande rutt:  Göteborg Säve – Borås – Ängelholm – Halmstad – Göteborg Säve.

Fast när jag planerade och förberedde mitt knäbord med flygplats kartorna, ringde runt till flygplatserna fick jag reda på att Halmstad stänger kl. 12 UTC i morgon när jag skall flyga.

Det innebär att jag förmodligen inte hinner fram innan de stänger. Därför lade jag in en landning i Borås, för jag måste ju ha 2st fullstop under min rutt. Nu blir det Borås och Ängelholm. OM jag hinner, kommer jag landa på Halmstad också.

Färdplanering

Igår spenderade jag kvällen med att mäta vinklar, mäta distanser och skriva kurser. Nu är allt planerat och klart så långt jag kan göra hemma.

Vädret ser bra ut inför morgondagen, och jag hoppas verkligen att det är bra imorgon. Jag är så sugen på att flyga!

Detta är ju verkligen den flygningen jag längtat efter. EK långnav.  hmm…det måste vara kul.

En egen rutt, en flygning som kommer ta ca 3 timmar med landningar och korta pauser och planeringen.

Hur kul som helst!  Håll tummarna för bra väder i morgon!

 

 

 

 

By |2018-09-27T14:39:21+00:002011-04-29|Funderingar|0 Comments

Leave A Comment