Fick ett meddelande av Niklas att han har ett par Lightspeed 20XLc som han är nöjd med, och han erbjöd mig en test. Det kunde jag ju inte motstå…

Vi träffades på Trollhättans flygplats (ESGT), vi är ju båda medlemmar i flygklubben. Han hade bokat SE-MBZ för en testflygning.


Klubbstugan i Trollhättan

SE-MBZ framför hangaren

Niklas hade i stort sett gjort klart allt med maskinen när jag kom fram, så jag kunde ägna mig åt lite fotografering.

Så fick jag då känna på fodralet till Niklas headset.

Lightspeed 20 XLc – fortfarande i sitt fodral.

Jag packade upp dom och vägde dom i handen, kände på materialet och kabeln. Allt känns kvalitét måste jag säga. Ingen billig plast som man tror skall spricka vid första kontakten med marken. Hängde dom på spaken och satte mig i flygplanet.


Lightspeed 20 XLc

Niklas tog på sig de David Clark Headset som Trollhättans Flygklubb har som standard i SE-MBZ.  Till en början lät jag den aktiva delen vara avslagen på headset:et, jag var ju nyfiken på den passiva dämpningen också.

Niklas startar motorn och vi taxar ut till väntplatsen för motoruppkörning.  Jag slår på den aktiva delen och “hör” hur det dova motorbullret försvinner och kvar finns ett svagt motorljud. Plötsligt tränger Niklas röst igenom interkomen mycket lättare. Vilken skillnad!

Tyvärr går det inte att svänga över mikrofonen så man är tvungen att ha mikrofonen på vänster sida av huvudet. Själv har jag den alltid på höger sida eftersom kontakterna i SE-GYX sitter i mitten av panelen framför piloten och passageraren i framsätet. Det ser jag som en nackdel. Aeroklubbens Peltor Headset kan svängas över lätt för att användas på båda sidor, och det är bekvämt för att slippa ha kabeln framför magen när man skall flyga.

Niklas gör motorkontroll vid väntplatsen.

Vi taxar ut på banan för att ställa upp bana 15 och jag lyssnar intensivt för att försöka memorera ljudet och upptäcka detaljer i ljubilden.

Niklas drar på för att starta bana 15

Jag kan snabbt konstatera att dom sitter skönt på huvudet. De är lite bredare än både Peltor och David Clark men det stör mig inte under denna testflygningen. Zulu skall ju vara ännu tunnare och lättare på huvudet.

Nu har jag inte gjort någon långnav än och kan inte säga hur tunga våra Peltor känns efter 3-4 timmar’s flygning men jag har svårt att tänka mig att dessa Lightspeed kommer kännas jobbiga. De flygningar jag varit med till Oslo och Köpenhamn i en PA28 kommer jag inte ihåg att jag reflekterade över hur headset:et satt. Då kan det inte ha varit så obekvämt heller.

Till en början får jag svårt att tränga igenom brusspärren på radion, och jag tror en stund att det beror på mikrofonen placering. Den går inte lika långt fram över munnen som David Clark headsetet gör.
Det visar sig snart bara vara en inställning på radion som bråkade med mig. Resten av flygningen tänker jag inte på mikrofonens placering så det fungerade utmärkt.

Vänstersväng efter start och vi får en bra vy över fältet.

På väg till VÄNE-RYR för utpassering

Jag byter till planets David Clark headset för att känna skillnaden. Den passiva dämpningen är mycket bättre i klubbens David Clark och tack vare det tränger radion igenom bättre. Så skall man jämföra de passiva egenskaperna så vinner David Clark. Men det var ju inte det som jag skulle prova. Lightspeed 20XLc plockar effektivt bort det dova motorljudet som kan kännas jobbigt i längden när man flyger. Det är ju en fördel som jag är ute efter. Som tur är tar den inte bort allt motorljud. Man hör fortfarande motorn fast lägre och inte så störande. För mig som elev är detta viktigt. Jag behöver fortfarande höra motorljudet för att lära känna flygplanet vid stigning och sjunk.

Det bästa med den aktiva delen är att radion framträder mycket tydligare. Radiopratet och kommentarerna från flygläraren drunkar inte i motorljudet längre. Dessutom så känner sig de flesta inte så trötta i huvudet efter ett flygpass med aktiv brusreducering. Motorljudet tröttar mer än man tror.

Vi svänger tillbaka för att återvända till fältet

Niklas drar av och vi sjunker tillbaka mot fältet.

Final bana 15 på ESGT

Niklas framför SE-MBZ efter testflygningen

Så en summering av mina intryck under denna korta flygtur.

David Clark är ett bra headset. Bra passiv dämpning som gör att radion hörs bra.
Lightspeed 20 XLc är ett mycket skönt aktivt headset. Utan den aktiva delen föredrar jag David Clark, men med den aktiva reduceringen igång känns det mycket skönare. Frågan som kvarstår är ju… Är det värt 375 USD ?

Jag är oerhört tacksam för att jag fick chansen att prova. Det gör att när jag väl beställer så vet jag vad jag kan förvänta mig.

Stort tack Niklas för möjligheten!