Flyglektion: Svängar i planflykt

//Flyglektion: Svängar i planflykt

Flyglektion: Svängar i planflykt

Flyglektion: Svängar i planflykt

På väg till jobbet i morse såg vädret underbart ut. Vindstilla, endast ett fåtal moln på hög höjd och en strålningsdimma över ängarna.


Solen skiner igenom dimman

Väldigt mysigt och det gav hopp inför dagens flygning.


Strålningsdimma över ängarna

På min väg till jobbet kör jag förbi flygfältet och där såg allt underbart ut.


Morgonsol över Säve flygplats

När klockan närmade sig 07:00 kontrollerade jag vädret och nu såg det inte lika bra ut. Molnbas på 2000 fot och sämre väder på väg in med CB dessutom. En titt utanför fönstret visade låga moln som gled in från havet. Jag ringde flygläraren och sa att det här ser inte så bra ut.

Men han var mer positiv och tyckte vi skulle åka ut till klubben och se. Jag printade snabbt ut NOTAM och senaste vädret och körde ut till fältet.

Jag gick igenom flygplanets loggbok och gjorde en daglig tillsyn på SE-GYX.
Jag brukar dränera och kolla oljan innan jag rör flygplanet, sedan kollar jag all belysning inne i hangaren innan jag drar ut flygplanet och fortsätter med resten av tillsynen.


SE-GYX innan jag drar ut henne ur hangaren

Emil, min flyglärare kom ut och vi gick igenom lite punkter som är speciella på SE-GYX jämfört med de nyare Cessnorna. Bland annat dräneringen i motorn…

Vi fortsatte i klubbstugan där vi lämnade in färdplan och gick igenom dagens övning. En medlem kom precis tillbaka från en flygning och vi fick lite aktuella väderuppgifter och beslutade oss för att flyga.

Jag tog checklistan och startade motorn, ropade upp tornet och fick klart att taxa till väntplats bana 19 och aktuellt lufttryck Q1015.

Efter motoruppkörningen ropade jag upp igen och fick klart att ställa upp. Jag slår på transpondern, tänder landningsljuset och ställer upp. Sista kontrollerna och jag får klart starta över radion.

Jag drar på till fullgas och justerar riktingen så vi håller oss på centrumlinjen.  En mjuk dragning i rodren och vi lyfter. En mycket bättre start än min första! Nu gick det mjukt och rakt och fint, trots en svag sindvind.

Vi stiger till 1000 fot och svänger ut mot havet för att lämna kontrollzon via RÄVEN.

Byter till Göteborg Kontroll på 124.675 och begär upp till 5000fot. Vi får vänta en stund på klarering eftersom Ryanair B737 är på ingång.

Strax bakom oss och några tusen fot över oss passerar Ryanair och vi får klart upp till 5000 fot.

Då är det dags för dagens övningar; Svängar i planflykt. Läraren visar och jag försöker. Till en början var jag för snabb och då blev det ryckigt. Efter ett tag fick jag in mjukare och lugnare rörelser och det började likna något.  Otroligt hur fort tiden går när man är uppe och flyger.  Det var redan dags att vända tillbaka mot fältet.

Jag tog kurs mot RÄVEN igen och sjönk ner till ca 1500 fot. Strax innan RÄVEN kände jag att vi skulle skrapa fenan i de molnen som låg där så jag sjönk ner till ca 1200 fot och vi kunde fortsätta fritt från moln.
Molntäcket höll på att spricka upp mer och mer under tiden vi var i luften så nu återstod bara några tussar på vår höjd.

Ropade upp Säve tornet och blev klarerad in till höger bas bana 19.
Jag justerar motorvarvet och drar ut förvärmen samtidigt som jag fäller ut 10′ klaff.  Fortsätter att sjunka och fäller ut ett steg klaff till.

På final fäller jag ut till full klaff som är 40′ på denna gamla cessnan. Justerar min bana mot centrumlinjen lite grann och passerar tröskeln. Smyger av gasen till tomgas och justerar med höjdrodret.

Sidvinden gör att jag driver av lite så jag får justera för att behålla min position över banan. Trots det driver jag av lite till höger och jag flyter inte ut som jag planerade utan sjunker igenom den sista biten.

Resultatet blir en hård sättning till höger om centrumlinjen. Uj…. Den är jag inte nöjd med…

Men trots allt är det min allra första egna landing. Det känns otroligt härligt!

Jag svänger av via taxibana Bravo och sätter transpondern i Standby, slår av landningsljusen och noterar landningstiden. Flygläraren har en ny elev som väntar i klubbstugan så jag parkerar på en av uteplatserna.

Fy sjutton vad detta är kul! Man vill ju bara upp igen när man väl har landat.  Vilken härlig mersmak!


SE-GYX efter flygningen.

—————————
Lärare: Emil
Flygtid: 0.9h
Flygtid totalt: 3.7h

By |2018-12-17T22:04:48+00:002009-07-16|Flyglektioner|3 Comments

3 Comments

  1. Jumpseat 2009-07-16 at 14:58

    Tackar. Jag ser fram emot att få öva start och landning. Sjukt, men så är det…
    Nästa pass är inbokat i morgon bitti 🙂

  2. Sven Almgren 2009-07-16 at 14:38

    Exakt så det ska vara! Och grattis till landningen, jag fegade lite så min helt egna första landning dröjde lite… du ska se att du snart glider in som en hand i ett smörpaket 🙂

    När är nästa pass inbokat? 😛

  3. Sven Almgren 2009-07-20 at 12:20

    Hehe, jag tycker fortfarande att trafikvarv är bland det roligaste 🙂

Leave A Comment