Flyglektion: Stall och Bondeström

//Flyglektion: Stall och Bondeström

Flyglektion: Stall och Bondeström

Idag tog jag flygplanet direkt vid tankanläggningen eftersom det var en annan pilot som var ute och flög precis innan oss. Kontrollerade planet och hoppade in.
Fick klart att starta bana 19 och svängde sedan vänster för att passera ut vid BOHUS på 1500 fot. Såg min gamla villa på högersidan när vi lämnade kontrollzon.
Jag steg till 4000 fot och när vi var över Kattleberg så började vi med stallövningarna. Jag drog av till tomgång och bibehöll höjden genom att öka höjdrodret tills jag hade spaken i magen.  Snart började stallvarnarnen att tjuta och planet småskakade lite innan det stallade och nosen dippade. Lite fram med spaken och motorpådrag så var jag ute i planflykt igen. Jag tränade ett par gånger till för att känna när planet stallade och för att få en mjuk utgång ur stallen.

Vi sjönk sedan ner mot Lilla Edet och anropade Bondeströms Gård som just idag hade Fly In. Ingen trafik på banan så jag svängde runt för att komma in lågt över älven och en inflygning stråk 18.
På ca 500 fot över älven närmade jag mig gräsfältet med 40′ klaff ute. Det var bara några buskar mellan älven och stråk 18 så inga hinder att tala om. Kom in över gräsfältet och drog av till tomgång och planade ut. Tyckte att jag fick till en riktigt bra utflytning, men sättningen blev lite hårdare än väntat ändå. Banan är ju inte helt plan så jag får skylla på det 🙂

Planen bromsade bra i gräset och jag kunde snart svänga av och parkera flygplanet. Fick en påse med nyckelring, tvättsvamp och en keps som sponsorn Mekonomen bjuder på och fick signera namnlistan som piloterna skrev på.


Min parkering på gräsfältet

Det stod ca 10 flygplan kvar på fältet som vi gick omkring och tittade på. Som vanligt var det dukat med flera långbord och massor av flygintresserade som hade samlats för årets Fly In.

Klockan var nu ganska sent och de flesta började förbereda sin flygning hem. Snart var det full aktivitet med startande motorer, flygplan som taxade till startbanan och och låga förbiflygningar som tack för i år.


radion måste skötas också.


SE-EAU startar stråk 36


SE-XMD startar stråk 36


De sista flygplanen står parkerade

 


Min gamla klubbkärra SE-MBZ lyfter


En gammal goding taxar förbi


En klubbkompis startar sin färd tillbaka till Säve, SE-LGI


Dukade bord och vår maskin längst bort

 

Sedan var det även dags för oss att starta upp. Eftersom gräset var lite torrare och fastare på ena sidan startade vi stråk 36. Det var tungt att taxa ut, men lite erfarenhet från flygläraren gjorde susen.
Vi lyfte och svängde runt för att komma tillbaka och göra en lågpass förbi och säga hejdå till de som var kvar. Vilken härlig grej!

På väg tillbaka till Säve fortsatte vi våra övningar. Nu var det stall med full klaff som gällde. Större rörelser och lite svårare att göra en snygg urgång kände jag.

Till slut låg vi på en lång final bana 19 på Säve. Banljusen var tända och det var en lätt vind från vänster.
Gled in snyggt över banan, drog av till tomgång och började flyta ut snyggt….

Lite för mkt och och lite försök att korrigera slutade i att jag sjönk igenom och satte mig alldeles för hårt igen. Liknade första landningen. Usch….
Det där behöver jag träna på.

Men vilken härlig kväll det blev! Underbart kul att få landa på gräs. Min tredje landning någonsin blev på gräs. Vilken grej! Och Bondeströms Fly In vill jag gärna besöka igen. En härligt tradition som jag bara kunnat följa via hemsidan tidigare.

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 2
Flygtid: 1.1h
Flygtid totalt: 7.1h

By |2018-09-27T14:39:26+00:002009-07-29|Flyglektioner|3 Comments

3 Comments

  1. Sven Almgren 2009-07-30 at 16:12

    Du ska se att det blir bättre med varje landning,,, min landning på Skavsta vart rätt bra, men landningen på Barkarby lämnade mycket att önska 🙂 Kul att du fick flyga till en fly-in 😀 Det vill jag också göra någon gång :P.

    Cessnan ger större utslag vid stall om jag inte misstar mig helt, i en PA28 kan du fortsätta i stallat läge utan att få en vikning, men tappar så klart höjd, ganska fort, lika så är det svårt att få vikning över en vinge… på gott och på ont 🙂

    Jag har bara fått göra studsar på 400m gräs… Ser fram emot att besöka Visingsö någon gång ;9

  2. […] Ni som följt mig ett tag vet ju att jag fick möjlighet att flyga dit förra året. Underbart! […]

  3. […] Jag har längtar enormt efter att få flyga till Bengts fly in med eget flygcertifikat i fickan. Första gången jag besökte Bengts flygfält var ju under min skolning. […]

Leave A Comment