Flyglektion: EK Trollhättan

//Flyglektion: EK Trollhättan

Flyglektion: EK Trollhättan

Åkte hemifrån 06:30 och klev in i klubbstugan när det började ljusna i horisonten bakom Säve tornet. Satte på kaffe och kikade på vädret, det såg mkt bra ut!

Planering

Satte mig ner och räknade på vindarna, bränsleåtgång och vikter. I dag var det EK till Trollhättan som gällde.

Jag hade tagit ut en rutt som gick från BOHUS upp via Kattleberg – Lilla Edet – SJUNTORP – ESGT – VÄNE RYR – Herrestad – Lysekil – Gullholmen – Mollösund – Marstrand –  RÄVEN och tillbaka på ESGP.

Nu på morgonen var det nästan vindstilla, men det skulle öka ungefär samtidigt som jag skulle starta så jag räknade med de starkare vindarna 120/10 KT.

Efter alla förberedelser var det dags, jag lyfte bana 01 och svängde direkt mot BOHUS och lämnade kontrollzonen där. Ropade upp Göteborg Kontroll på 124.675 och frågade om Trollhättan eller Såtenäs TMA var öppet. Inget av dem var öppet så då är det okontrollerad luft vid ESGT.

Strax efter Lilla Edet ligger ju Bengts gård som brukar ha mysiga Fly-In’s varje sommar. Det har ni ju läst om tidigare hos mig när jag landade där, och när jag bara besökte med bil. Förra året filmade jag en del av besökarna. Skall försöka få redigerat det någon gång…

Bondeström

Flög in via SJUNTORP och passerade över fältet ESGT. Där stod lite maskiner parkerade för dagen. SE-MBZ, min gamla klubbkärra var utdragen ur hangaren och skulle upp.

Stallbackabron

ESGT rampen

Lade mig på medvinden för bana 15 och påbörjade landnings-checklistan. Svängde runt och njöt verkligen av inflygningen. Farten var bra, höjden kanon, uppehållningen mot den svaga vinden likaså… passerade över älven och sjönk ner mot banan. Men där någonstans måste jag slappnat av och missat, för sättningen blev inte bra och farten måste ha ökat.  Nej, drog på och gjorde ett nytt varv.

Medvinden bana 15 ESGT

Nu gick det bättre, satte mig mjukt och fint med rätt fart. Drog på och lade mig i position för en sista studs. Den gick kanon fint med och nöjd drog jag på och svängde vänster för att ta mig ut till VÄNE RYR för utpassering.

Passerade Uddevalla och kikade ner på gamla I17 där man gjorde lumpen för länge sedan.  Det stället saknar jag inte….

Uddevalla bron

På väg ut mot Lysekil kände jag att det var dags för det närmsta jag kom en level bulle á la Johanna! Det fick bli en level Dajm!

Level dajm

Njöt av min dajm och utsiken ner över Lysekil i solen. Att flyga är ta mig sjutton underbart! Här sitter jag på 1300 fot och kikar ner över hamnen i Lysekil, solen skiner, jag flyger EK och allt är bara så härligt!

Lysekil

Svängde söderut mot Gullholmen, en underbar ö där jag spenderat många somrar på.

Gullholmen

På väg söderut efter det  måste jag ha räknat fel. Jag satt på kurs mot Marstrand och skulle vara framme om 4 minuter, men Marstrand låg frotfarande långt framför mig. Inte en chans att hinna dit på 4 minuter som jag räknat ut. Jag kikade ner och insåg att min ground speed inte var hög, jag flög ju mot vinden nu, men det hade jag ju räknat med.  Jag får kika på det senare, nu är jag för trött.

Jag passerade Åstol på min vänstra sida och det såg ut att vara ett mysigt ställe på sommaren.

Åstol

Passerade Marstrand med sin mäktiga fästning och tog kurs mot RÄVEN.

Marstrand

Ropade upp Säve tornet strax innan RÄVEN och fick klar inflygning i högervarv till bana 19. Landade och taxade mkt nöjd av och parkerade planet.

Min längsta flygning hittills och det ger bara mersmak alltsammans.

SE-GYX

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 4
Flygtid: 1.7 varav 1.7 PIC
Flygtid totalt: 34,1 h

By |2018-12-09T17:55:49+00:002011-02-13|Flyglektioner|0 Comments

Leave A Comment