Flyglektion: Bedömningslandningar

//Flyglektion: Bedömningslandningar

Flyglektion: Bedömningslandningar

Det är Söndag morgon och jag är ute vid fältet 07:15 på morgonen. Solen gick nyss upp och det blåser en svag nordlig vind och det är endast lätta moln på en blå himmel. Så underbart!

Gjorde daglig tillsyn på SE-GYX och tvättade flygplanet. Vi hoppade över det i går kväll när vi ställde in planet i hangaren. Monterade videokameran på undersidan vingen och riktade in den på ett ungefär.


SE-GYX i hangaren


så här monterades videokameran denna gång

Vi briefade övningen inne i klubbstugan och startade sedan bana 01. Flygläraren gjorde första varvet och visade i praktiken hur man skall göra, och det gjorde han verkligen. Han satte ner jhulen precis på landningsmärket. Mycket snyggt jobbat Emil!

Så var det då min tur. Lyfte och svängde höger till medvinden, anpassade avståndet till banan och när jag passerade sättningmärket drog jag av gasen helt till tomgång. Höjde nosen tills farten var nere i 65 knop och trimmade in flygplanet.  Svängde sedan höger bas och höll ögonen fokuserade på landningsmärket. Försökte hela tiden bedöma avståndet till banan och anpassa min inflygning efter det. Kände att jag kom lite högt på final så jag tog ut 10 graders klaff, följt av 20 grader. Fortfarande lite högt så jag tog ut 30 grader också. Nu började det se bra ut, men jag tog 40 grader också för att komma ner så nära märket som möjligt.
Och tro det eller ej, min första bedömningslandning satt mitt på märket. Det var en skön start!
Se på videon nedan där finns den dokumenterad.

[youtube]e7ATIU4JTBk

Jag gjorde även en medvindsinflygning. Jag svängde runt och påbörjade en inflygning bana 19 med ca 13 knops medvind. Fick dra av till tomgång för att få ner farten överhuvudtaget, tog ut klaff som vanligt och allt gick väldigt fort. Passerade tröskeln och kort innan sättning drog jag på och steg rakt söderut. Syftet var att känna vilken skillnad i Ground Speed det innebär att komma in med medvind. Skillnaden var stor!

Sista övning för dagen innebar att jag steg till 1500 fot rakt över fältet och därifrån drog jag av gasen till tomgång och sjönk sedan för att vara på utgångsläget för bedömning på 1000 fot som vanligt. Sedan följde en vanlig bedömningslandning.
Det gick ganska bra, jag satte mig lite sent på banan. Jag passerade märket och landade men… jag känner mig nöjd med det. Det var svårt med bedömningarna i vänstervarv idag, det innebar medvind på bas och det var skillnad det.

Oerhört kul övning! Skall bli roligt att fortsätta med detta vid nästa tillfälle.

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 8
Flygtid: 1.0h
Flygtid totalt: 12.8h

By |2018-09-27T14:39:25+00:002009-09-13|Flyglektioner|1 Comment

One Comment

  1. Sven Almgren 2009-09-14 at 18:51

    Bedömningslandningar var inte helt glasklart för mig först gångerna, nu går det rätt bra… men att tag sig till ett utgångsläge för bedömning när man är på höjd är inte helt enkelt heller,,, tål att öva på,,. Det är nog det jag är mest nervös för inför imorgon.. =S 😛

    Vart får du tag på musiken ifrån?

    Cessnan ser nästan ut som om den skulle kunnat vara tvåmotorig när man ser huven ifrån sidan sådär… häftigt

    Oh vad det är härligt att flyga =/ 😛 får “rätt” känsla av videon också 😉

    Kul att få ha följt men ännu en gång 😉

Leave A Comment