Idag bestämde jag mig för att åka ut till Säve flygplats och besöka de flygklubbar som finns där för att se vad de kunde erbjuda och hur det såg ut med teorikurser.
Jag har ju redan besökt deras hemsidor många gånger och läst varenda ord som står där, men ett besök säger så mycket mer plus att jag får en chans att ställa frågor osv.

Jag började med Chalmers Flygklubb eftersom min bror flyger där och det var där jag läste min teorikurs för 14 år sedan. Deras hemsida är usel och riktar sig endast till klubbmedlemmar. Den innehåller ingen information till dig som vill bli pilot och skall bekosta en dyr flygutbildning. Baserat på detta skulle jag snabbt hoppat över Chalmers Flygklubb, om jag inte varit där förut och faktumet att min bror flyger där. Kort sagt, jag ville ge dom en chans.

Gunvor som sköter om kansliet på Chalmers var väldigt trevlig att prata med. Gunvor är pensionär och gör allt jobb på sin fritid, vilket kändes lite sådär. Underbart att sådana människor finns, men skall jag spendera 100.000 kronor vill jag nog att verksamheten fungerar även om en person blir sjuk eller får andra prioriteringar i livet. Chalmers har dessutom ingen egen teoriutbildning utan hänvisar till konkurrenten Aeroklubben i Göteborg som dessutom delar lokaler. 1 flygplan har Chalmers för sin skolflygning, en Piper PA28 SE-KLV. En maskin som jag flugit en hel del i tack vare min bror.

Nej, det kändes inte bra så jag gick tvärs över korridoren till Aeroklubben i Göteborg för att se hur deras verksamhet verkar. Deras hemsida är helt underbar, ett skolexempel på hur en sajt skall vara. Informativ och lättläst med mysiga bilder som lockar till flygning. Dom hade nästan lockat mig till sig endast genom sin hemsida, men ett besök vill jag allt göra. Nu när jag klev in genom dörren närmade det sig lunch och tjejen som sitter i kansliet kom precis med sin värmda lunch i handen när vi möttes. Hon ställde i från sig maten och jag frågade lite om deras verksamhet samt när nästa möjlighet finns för teorikurs.

Nästa teorikurs startar i slutet på januari 2009, och det kändes ju väldigt långt bort för mig. Med 4st Cessnor och 4st Piper PA28 har dom mkt flyg att träna med vilket känns bra. Men, tyvärr kändes inte mötet så givande.

Jag fortsatte bort mot SPU – Svensk Pilot Utbildning och förhörde mig om deras verksamhet. Deras hemsida ger inte mycket information tyvärr. Men nu fick jag klart för mig att där pluggar man på heltid. Vill jag ta mitt flygcertifikat på kvällar och helger är dom inget för mig. Här tar man ledigt från jobbet och flyger och studerar. Det kändes inte som min väg att gå när det gäller PPL. Kanske sedan när jag skall gå vidare med ME, IR osv.

Efter denna rundturen kändes det lite tråkigt. Ingen av dessa tre närmsta flygskolor kändes helt rätt.
Återvände hem och letade vidare på nätet, funderade och kikade på kartor över närområdet.

Plötsligt hittade jag Trollhättans Flygklubb! Det ligger ju lika nära hemifrån som Säve, endast 30 minuters bilfärd. Läste allt jag hittade på deras hemsida, kikade på deras Cessna 172SP som dom använder till skolflygning. Läste att dom precis hade startat sin teoriutbildning. Letade upp telefonnumret till deras utbildningsansvarige och ringde. Tommy som han heter var otroligt trevlig och vi pratade en bra stund och det visade sig att de endast hade haft 3 lektioner och att jag var välkommen att hoppa på kursen direkt.

YES! Snacka om skillnad i att få en att känna sig välkommen. Mils skillnad mellan Aeroklubben i Göteborg och Trollhättans FK. Vi beslutade att jag skulle dyka upp på nästa lektion, och beställa mina teoriböcker.

Jag besökte direkt KSAB och beställde deras Flygteori paket för PPL, pris 2.750 kr och Flygpaketet PPL som innehåller Elevhandbok, Motorflygdagbok och Flygkarta TMA. Totalt blev det en summa på 3.362 kr.

Senare samma eftermiddag postade jag min Ansökan om Personutredning till rikspolisstyrelsen.