Flyglektion: Trafikvarvet

//Flyglektion: Trafikvarvet

Flyglektion: Trafikvarvet


Flyglektion: Trafikvarvet

Äntligen dags för flygvarvet! Kanske är man sjuk som längtar efter att få flyga runt, runt och runt… Men det har jag gjort. Det som lockar är starterna och landningarna så klart. Det är ju bland det bästa på hela flygningen.

Dagen till ära bjuder vår Herre på ett fantastiskt sommarväder.

ESGP 061150Z 28006KT CAVOK 23/17 Q1025=

Underbart! Svag vind och underbart blå himmel.

Idag hade Daniel uppflygning med SE-GYX så jag fick äran att prova SE-LGI, en nyare maskin med 180 hästars insprutningsmotor.  Jag gjorde tillsyn på flygplanet innan vi satte oss och briefade dagens övning.

Det jag skulle lära mig idag var trafikvarvet, alltså slingan man flyger runt i för att öva sina starter och landningar. Varvet på Säve flygplats skiljer sig ordentligt åt från ett standard varv på grund av griniga boende i området runt flygfältet. Hur man kan flytta eller bygga hus intill en flygplats och sedan klaga på flygplanen är för mig en gåta. Men det är nog bäst att diskutera på annan plats…

Jag skulle även lära mig var Väntläge VÄST och Väntläge OST finns samt rutinerna vid flygning i “varvet”.

Vi startade upp och fick klart att taxa till väntplats bana 19 där jag gjorde motoruppkörningen. Innan jag hann ropa upp och anmäla redo kom Ryanair uttaxande och fick klart att ställa upp bana 19 framför oss.

Efter att 737:an startat fick vi klart att ställa upp bana 19.  Det första varvet gjorde flygläraren samtidigt som han visade hur det skulle gå till.

Sedan var det min tur, jag tog över på banan efter första landningen och fortsatte vår studs-och-gå. Roterade och steg söderut medans jag höll koll på var jag skulle svänga i ögonvrån. Vi började med ett vänstervarv som är det mest önskade när bana 19 är i användning. Färre boende under det varvet…

Varvet är en slinga mellan hus och dalar och kändes inte svårt att följa när jag väl fått det visat för mig. Eftersom -LGI har en motor med insprutning markerade jag bara att jag även drar ut förvärme när jag gjorde landningschecklistan.

Första landningen kom jag in med för hög fart och den blev inge vidare.  Men sedan blev det bättre. En av dom blev inte alls dum för att vara första gången i varvet.

Vi fick gå till väntläge VÄST när Flygambulansen kom på final, men jag fick klart att påbörja inflygningen redan efter ett varv.  Tornet ville ha mig tätt inpå för att kunna släppa Air Berlin som snart skulle lyfta med sin Airbus 320.

Om jag summerar dagens flygningar så var det kul att få komma igång med varvet. Kändes riktigt bra.
Det var även kul att få känna på SE-LGI och jämföra den med min gamla klubbkärra SE-MBZ.

Jag ser verkligen fram emot att få fortsätta med trafikvarvet, detta var ju trots allt en introduktion.

När vi steg in i klubbstugan satt det en glad kille där. Han klarade sin uppflygning idag. Grattis Daniel!

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 7
Flygtid: 0.9h
Flygtid totalt: 8.0h

By |2018-12-19T17:31:44+00:002009-08-06|Flyglektioner|1 Comment

One Comment

  1. Sven Almgren 2009-08-07 at 09:03

    Det är inte sjukt, det är hälsosamt, att se fram emot trafikvarv 🙂 Det är sjukt kul att studsa 😉 Fast jag har aldrig gjort det på en kontrollerad flygplats =(

Leave A Comment