Denna lördagen var det inget tvivel om det skulle bli flygning. Blå himmel, svaga vindar och -4 grader. Underbart! Fick ett SMS från flygläraren innan jag åkte hemifrån som löd: -“…EK idag?”

Svårt att inte må som en prins när man kör in till klubbstugan och parkerar.  När eleven före mig parkerat går jag ut och går igenom planet och återvänder till den varma klubbstugan.
Vi går igenom dagens övningar som vanligt innan det är dags att sätta sig i planet.

Jag startar bana 19 och gör 2st studsar innan läraren vill att jag stannar så han kan hoppa av.

Dags för trafikvarvet på egen hand!  Taxar ut till väntplats bana 19 och gör motorkontrollerna, ropar upp och ställer upp på banan. Den låga solen lyser rakt i ansiktet när jag drar på till fullgas och börjar rulla.

Den kalla luften, högtrycket (QNH 1034) och den tomma stolen jämte mig gör att jag stiger som en raket.  1300 fot per minut innan det är dags att svänga vänster för att lägga mig i varvet.

Jag gör 4-5 studsar innan jag bli ombedd att ta ett högervarv och lägga mig i väntläge Väst en stund på grund av trafik. Det var Ryanair B737 som skulle lyfta mot Bergamo.  Väntläge väst är precis över Norde Älvs mynning och att ligga där över och cirkla var väldigt mysigt. Älven är helt istäckt och många människor var ute i det fina vädret och promenerade på isen som sträckte sig relativt  långt ut till havs.

3 varv senare får jag klart att påbörja inflygningen mot bana 19.

En underbar dag att flyga på! Varvet kändes väldigt bra EK. En sättning blev usel och då var man lite glad att man satt ensam i planet. För övrigt gick det bra och allt flöt fint.
Nedan finns en video av ett varv…

[youtube]mhEkDjqLgRw

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 3+8
Flygtid: 1.5h varav 1.0 som PIC
Flygtid totalt: 21,7h