Idag var det dags för trafikvarvet igen. Denna gången med min “ordinarie” lärare. Konstigt nog var jag lite nervös inför denna flygningen. Borde inte spela någon roll vilken flyglärare man flyger med, alla är ju där för att lära mig att flyga, men så kändes det.

Jag tog fram ett par bra headset ur skåpet i klubbstugan, lämnade in färdplan på ARO Webben och gick ut till maskinen en halvtimme innan lektionen skulle starta. Gjorde tillsyn på flygplanet, SE-LGI för dagen, men lät planet stå kvar i hangaren.


SE-LGI efter tillsyn

Vi gick igenom grunderna för trafikvarvet på whiteboarden i klubbhuset igen och fräschade upp hastigheterna och procedurerna.
Jag drog ut flygplanet ur hangaren och vi gjorde oss redo för dagens lektion.


SE-LGI Redo

Det var mycket trafik i luften idag och en Douglas A26B Invader stod vid tankanläggningen och skulle snart starta. Jag taxade ut via Adam och Bertil till väntplats bana 19 där jag gjorde motoruppkörningen.

Startade på bana 19 och svängde vänster för att påbörja dagens övningar. De första 2-3 varven gick inte så bra, höll höjden dåligt, kände att nervositeten påverkade mig. Jag missade några rop från tornet som Anette fick ta, jag hade helt enkelt fullt upp och missade radion.

De första landningarna blev heller inte så lysande, inte urusla men jag kom in lite för högt, planade ut för sent/för tidigt osv…

Efter 3 varv ungefär kändes det som jag slappnade av och mina rörelser blev lugnare och mer kontrollerade. Jag var även med på radion efter det och höll koll på trafiken runt omkring oss.

Jag fick gå till väntläge OST ett tag eftersom Ryanair var på en 6 miles final bana 19. Jag fick sällskap i väntläget av SE-IKN från Chalmers flygklubb. Mkt bra träning att hålla väntläget med ett annat plan, dels att flyga väntläget och att ha uppsikt på det andra flygplanet.

Fick klart att påbörja inflygning till bana 19 och så fortsatte våra övningar.

Landningarna blev bättre och bättre och det blev även mitt trafikvarv.


En av mina inflygningar. Foto: Jan Mogren


Sätter höger huvudställ först, lågt nosläge. Foto: Jan Mogren


Drar på fullt igen för en ny start. Foto: Jan Mogren

Det jag måste öva mera på är utflytningen vid landning. Jag höjer inte nosen tillräckligt och behöver mer träning på att känna rätt höjd vid utflytningen. Men det kommer!

Extra kul idag att min bror var på plats och tog lite bilder som ni ser ovan. Det är inte så ofta man hamnar på bild själv, brukar oftast stå bakom kameran när det är flygplan inblandat. Tack Janne!

——————————

Lärare: Anette
Landningar: 8
Flygtid: 1.0h
Flygtid totalt: 9.0h