Flyglektion: Sväng i stigning och motorplané

//Flyglektion: Sväng i stigning och motorplané

Flyglektion: Sväng i stigning och motorplané

Flyglektion: Sväng i stigning och motorplané

Äntligen en morgon med härligt väder där man slipper våndas över om det är flygbart eller ej.  Blå himmel, sol och endast ett fåtal moln ute vid kusten.  15 grader varmt klockan 07.00 på morgonen. Alla förutsättningar för en bra flygdag.

Lämnade in färdplan i klubbstugan innan jag gick ut till flygplanet och gjorde daglig tillsyn. En medlem i Chalmers FK skulle också ut och drog ut sitt flygplan före mig och då lät jag Yngve Xerxes stå kvar i hangaren för att inte blockera hans taxiväg om han skulle bli klar före oss.


SE-GYX med öppna hangardörrar och klubbstugan i bakgrunden


Daglig tillsyn är klar och nu väntar vi på flygläraren

Jag gick in i klubbstugan och räknade på massa och balans, kontrollerade NOTAM och tog en kopp kaffe med flygläraren. Vi gick igenom vilka övningar vi skulle göra idag och sedan gick vi ut till flygplanet.

Eftersom vi gör de flesta övningarna ute över havet bär vi räddningsvästar under flygningen.

Vinden var 20006KT och efter motorstart fick jag klart att taxa till väntplats bana 19 via Adam.

Motorkontroll och ropar upp att jag är redo. En Diamond DA40 från Svensk Pilotutbildning landade precis så jag får bara klart att ställa upp på bana 19.

Slår på transpondern, tänder landningsljusen, noterar starttiden samtidigt som jag får klart att starta.

Drar på och lättar vid taxibana Bertil och stiger mjukt till 1500 fot på väg ut mot LYCKE som är vår utpasseringspunkt idag. Det är fantastiskt väder med fåtal moln på 2000 fot.

Efter LYCKE ropar vi upp Göteborg kontroll och får klart upp till 5000 fot på lufttrycket 1016.

Jag stiger upp igenom ett av alla stora hål i molntäcket och börjar mina övningar. De kommande 45 minuterna blir en massa svängar till olika kurser i stig till 5000 fot för att kort flyga lite planflykt och påbörja en motorplané med sväng igen ner till 2000 fot.


Man måste njuta av utsikten när man ligger över kusten så här.

Det är helt underbart att flyga så här, kika ner över skärgården… se segelbåtarna som övernattat i någon vik.


Tomgångsplané med sväng i 60knop. Vi sjunker med 500 fot per minut och passerar snart 3000 fot.

Vi får en ny klarering och får hålla oss under 4000 fot för nu är Ryanair B737 på väg in. Han kommer från Aalborg och glider bakom oss in mot Säve flygplats.

Strax därefter sjunker vi ner och går mot LYCKE igen för att förbereda vår landning. På grund av Ryanair får jag lägga oss i väntläge VÄST och vänta.

Efter några varv på 1500 fot går jag ut på en riktigt lång höger bas.  Får till slut klart att svänga final bana 19 och då drar jag ut förvärmningen, drar samtidigt av gas till 1700 RPM och fäller ut 10′ klaff.

Fortsätter in mot banan och har god tid på mig att justera för den svaga sidvinden från höger. Bra träning och kul!

Drar av gas när jag passerar tröskeln och sätter ner planet bra centrerat på banan men lite för hårt. Skulle planat ut lite tidigare. Men en oerhörd förbättring från gårdagens elände så jag är rätt nöjd.

Taxar in via Bertil och ställer planet på en tillfällig utomhusplats i väntan på nästa elev.


Flygplanet parkerat efter min flygning. Bredvid står SE-LGI, en klubbkompis.

—————————-
Lärare: Emil
Flygtid: 1.1h
Flygtid totalt: 4.8h

By |2018-12-18T21:53:32+00:002009-07-17|Flyglektioner|2 Comments

2 Comments

  1. Sven Almgren 2009-07-20 at 12:25

    Låter härligt 🙂 Jag har inte fått flyga något sedan den 23e =/ Men snart är en av lärarna tillbaka 🙂

    Kul att få köra nära stora kärror, jag som mest flygit kring okontrollerade flygplatser har inte upplevt sådant =/

  2. Mats 2009-07-24 at 10:06

    Jag vet inte, ska du verkligen hålla på med det här? Vore det inte bättre om du lade din tid på att träna NHL2004?

    Nejdå, skämt åsido. Jättekul att läsa och förstå att du är glad som ett barn som nyss fått sin lördagsgodispåse. Att du sedan landar som du spelar NHL är ju kanske inte annat än att förvänta sig så här i början.

Leave A Comment