dag blev det äntligen flygning! Va skönt.

När jag närmade mig fältet i min bil såg jag en siluett i skyn som jag kände igen, en Cessna 172.
Jag stannade bilen mitt på vägen under inflygningen och drog ner vindrutan och kikade på inflygningen och landningen. Motorn lät bra och Kristoffer fick kämpa i den byiga vinden under landningen.

Lämnade in färdplan och gick ut och gjorde tillsyn på flygplanet medan Emil och Kristoffer debriefade deras övningar.  När jag stod på stöden och kollade mängden bränsle i vingarna kände jag hur mycket det blåste, planet rörde sig i vinden.

Passade på och kolla vädret en gång till innan vi gick ut för att flyga, fortfarande ok. 160 grader 12 knop men byigt.

Jag startade motorn och taxade ut till väntplats bana 19 där jag gjorde motoruppkörningen. När jag anmälde mig redo till tornet fick jag klart i vänster varv 1000 fot eller lägre i speciell VFR.  Molnbasen hade sjunkit ner till 1300 fot och enligt TAF skulle det bli sämre efter lunch.

Jag startade och roterade och fick direkt känna på den byiga vinden. Det var värst efter start tyckte jag, tills jag svängde runt för att komma till medvinden.

Idag gick landningarna riktigt bra. Nej, inte perfekta, jag justerar fortfarande lite för mycket med fötterna innan sättning, men bortsett från det kändes det riktigt bra.

Lugnt och skönt, mjukt och stabilt trots den byiga luften. Härlig känsla.

Tyvärr har jag råkat ut för lite video problem. Min nyköpta HD kamera gillar inte vibrationerna från motorn och den lägger av. Den spelar in på en hårddisk och det är därför den är så känslig.

Som tur är har den plats för minneskort och ett stort sådant skall köpas in snarast för att kunna återuppta videofilmandet under lektionerna.

Så, en hoppig och studsig lektion som gav mersmak!

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 5
Flygtid: 0.8h
Flygtid totalt: 16h