Klockan var inte mer än 06:45 när jag körde förbi norra banändan på väg till klubbstugan. Det var helt vindstilla och det låg ett täcke med strålningsdimma över banan. Himlen var klar ovanför mig och det återstod en liten stund innan solen skulle gå upp.

Jag lämnade in färdplan och gick ut till hangaren för att göra i ordning planet. Solen gick upp medan jag gjorde daglig tillsyn och det var en otroligt härlig morgon.

Jag hade missat att det är förbjudet med studs-och-gå innan klockan 08:00 på Säve, så jag och Emil fick snällt vänta tills klockan blivit 8 innan vi fick lov att börja dagens övningar. Idag skulle det bli landning utan klaff.

Jag monterade videokameran på maskinen denna gången. Jag har ju funderat på hur och var jag skall sätta den. Kika på videon nedan och säg vad du tycker om placeringen. Jag kommer prova nya ställen allteftersom.

Emil märkte redan innan vi började taxa att vi fått förgasar-is. Lite förvärme så ordnade det sig. Det hade jag inte märkt lika fort, det skall erkännas…

Vi började med några vanliga landningar först på bana 19 men det kändes som en svag medvind så vi begärde bana 01 istället och det kändes bättre. Mina första varv var inte så bra. Jag började sjunka för sent och kom in för snabbt och för högt. Lite disciplin på medvinden så blev det bättre.

Här kommer en video på mina första landningar för dagen, se hur högt jag kommer in första varvet…

[youtube]sHGTV0zkmCs

 

Nu var det dags att prova utan klaffar. Jag försökte komma in lite lågt på final för att inte sätta mig i sitsen att jag är högt och snabbt över tröskeln. Det lyckades jag med, men jag kom in med för hög fart över tröskeln så sättningen blev långt in på banan.

Nytt försök och det var lite samma sak. För hög fart över tröskeln. Jag gled även av centrumlinjen på banan utan direkt anledning. En svag sidvind på final skulle kunna vara anöedningen, men det borde jag korrigerat kraftigare och stannat på centrumlinjen.

Sista försöket gick bättre, då kom jag in över tröskeln med 65 knop som Emil önskat och landningen blev desto bättre.


SE-GYX efter avslutat flygpass

Efter passet såg jag att jag nu har tvåsiffrigt i loggboken. 10.8 timmar! Hurra!

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 9
Flygtid: 1.1h
Flygtid totalt: 10.8h