Flyglektion: Instrument

//Flyglektion: Instrument

Flyglektion: Instrument

Klockan var bara 0645 när jag lämnade huset i morse, det var kolsvart men stjärnklart. Gårdagens hårda vind hade mojnat och nu blåste en behagligare 8 knop, allt såg bra ut för en flyglektion.

När jag kör förbi bantröskeln på Säve flygplats har det börjat ljusna i horisonten och banljusen är tända.

Tidig morgon ESGP

Det här blir en kanondag tänkte jag och svängde in till flygklubben. Ingen var där så jag satte på kaffe och kollade vädret igen. Såg bra ut men en elak TEMPO i TAF’en lade krokben för glädjen. BKN0400 låter inget bra….

Jag gjorde min dagliga tillsyn på SE-GYX och satte mig och gjorde klart färdplaneringen för den EK – Kyrknavigeringsrunda som var planerad idag. Bäst att vara klar om vädret är ok när det är dags.

När Emil kom så gick vi igenom vädret och konstaterade att det inte räcker för det vi hade planerat för, men då var det dags för plan B.

Emil i samtal med metrologen

Eftersom Emil nyligen flugit upp och klarat sitt Instrument Cert. (GRATTIS EMIL!!! Gött Jobbat!!! )  så planerade han snabbt in ett instrumentpass istället.

Eftersom instrumenteringen i SE-GYX är enkel och inte fullt IFR så bytte vi till SE-LVB som är klubbens modernaste Cessna.
Kul, det är den enda jag inte flugit tidigare!

Jag gick ut och kontrollerade planet och sedan gick vi igenom dagens nya övning i klubbstugan.  Vi lämnade in en IFR färdplan och gjorde oss i ordning.
Vi tankade upp planet så vi hade tillräckligt för att ta oss till Trollhättan (ESGT) och Karlstad (ESOK) som var våra alternativ.

Ställde upp bana 19 och fick klart NOL 5000 fot. Drog på och lyfte söderut rakt in i molnen. Med allt vitt runtomkring höll jag kursen och horisonten med instrumenten.

Efter en stund bröt jag igenom molnen och vi låg On Top. Underbart!  Det är underbart att komma upp ovan, se solen skina och alla mjuka moln under.

On Top

Nu fick jag skärmen av Emil som jag satte på mig. Det är som en gigantisk keps, den skall hindra mig från att se ut och bara fokusera på instrumenten.

Nu följde 45 minuter av stig till 5000 fot och sväng till 360 grader. Bra, sväng nu till 270 grader.
Bra, sjunk till 3000 fot och stig sedan direkt till 4000 fot. Allt utan att se ut, bara fokusera på instrumenten.

Det tog ett tag men sedan fattade jag grejen. Flyg på horisonten.

När jag fattade det fullt ut, så kändes det kanon bra. Jag fokuserade på horisont-gyrot och scannade av de andra instrumenten med jämna mellanrum.

Till slut bad vi få vektorering till ILS bana 19 och satte på autopiloten. Jag vred in de gradtal som vi fick från Göteborg kontroll på kursgyrot och autopiloten följde mjukt med. Till slut fick vi klart inflygning ILS bana 19 och bytte till Säve tornet.  Vi fångade localisern och väntade på Glideslope’n där vi satt och insåg att vi hade en enorm uppehållsvinkel till banan framför oss. Vi började sjunka ner mot banan med glidbanan och gick in i molntäcket under oss på 1400 fot.

Nu satt vi där igen i det vita och förlitade oss på instrumenten. Oerhört nyttig känsla. Nu är det på riktigt och det gäller att lita på instrumenten och följa dom.

ILS bana 19 ESGP

På 400 fot fick vi kontakt med banljusen som Säve tornet satt på 100% för oss. Jag kopplade ur autopiloten och landade manuellt.

Vilken härlig flygning!  Svängde av banan och kuperade motorn utanför hangarportarna.

Mera av detta vill jag ha! Så fantastiskt roligt!

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 1
Flygtid: 1.0
Flygtid totalt: 31,2 h

By |2018-09-27T14:39:21+00:002011-02-06|Flyglektioner|3 Comments

3 Comments

  1. CJ Ström 2011-02-07 at 15:57

    Schysst!

    inte många som får prova ILS under PPL-skolningen!

  2. ctrl 2011-06-03 at 22:20

    Det trodde jag alla fick testa/demonstrerat?

  3. Jonas (flygfyren) 2012-02-16 at 23:28

    Bland det roligaste jag gjort under PPL skolningen i all fall!

Leave A Comment