Idag skulle jag egentligen inte flugit. Jag hade bara bokat lördagen, men vädret var ju underbart!  -17,5 när jag vaknade och klarblå himmel och så gott som vindstilla. Fantastiskt!

På morgonen kikade jag på flygplansbokningarna och där fanns en chans att kunna flyga på eftermiddagen så jag slängde iväg ett SMS till Emil och frågade.
Nej, tyvärr planet är upptaget fick jag till svar… Typiskt!

Några timmar senare när jag är ute med mina tjejer i pulkabacken ringer Emil och har lyckats boka om lite och få SE-LVB ledigt. Perfekt!!

Jag åkter ut till klubben och går igenom planet innan flygning som vanligt. Jan hade precis varit uppe med den så den stod snällt parkerad på uteplats.

SE-LVB i solen innan flygning.

Vi gick igenom dagens övningar i klubbstugan och gick sedan ut till planet. Jag startade norrut på bana 01 och gick mot LYCKE på 1500 fot.
Jag slog på autopiloten som höll höjden åt mig och jag slog även på heading.

Nu sa Emil åt mig att flyga till NOL, en VOR fyr placerad väster om flygfältet.  Jag rattade in 113.20 på NAV 1 och vred fram att jag skulle behöva styra ca 150 för att komma dit. Jag vred heading buggen på kursgyrot och autopiloten svängde mjukt planet i en vänstersväng. Jag behövde korrigera lite på väg mot fyren strax innan jag flög rakt över den begärde jag att få fortsätta på 1500 fot till OS, en NDB fyr norr om fältet.

Jag ställde in frekvensen 360 på ADF’en i planet och nålen vred sig mot fyren. En mjuk vänster sväng efter NOL tog oss till OS.

Nu var det dags för “kepsen” igen. Den begränsar min syn så jag bara ser instrumenten, inget utanför planet.

Nu fortsatte jag i banans riktning norrut för att sedan svänga runt och flyga en ILS bana 19.  Det var lurigt att korrigera kursen försiktigt försiktigt för att ligga rätt, minsta korrigering som är för stor gör det värre och man får korrigera mera.  När jag fick ta av mig kepsen var det på minima och jag gjorde en studs och gå.

Vi gjorde en ny sväng och påbörjade ännu en ILS. Innan vi var helt nere på minima ropade Säve tornet upp och jag fick avbryta, jag drog på fullt och blev vektorerad av Emil till en inflygning bana 01 istället. När jag äntligen fick ta bort kepsen var vi igen nere på minima och jag fick justera kursen det sista och landa.

Ännu en sjukt kul flyglektion!

SE-LVB på marken igen.

Jag tankade planet fullt och parkerade det på uteplatsen igen. Emil var inte klar för dagen än, ännu en elev stod redo.

SE-LVB med Säve tornet i bakgrunden

När vi gick igenom dagens lektion efteråt så meddelar Emil att det inte är mkt kvar nu…. 4-5 lektionen kanske.

När jag satt i bilen på väg hem flög en kärra över huvudet på mig och landade i det mjuka ljus som var kvar efter solnedgången…

Kvällslandning

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 2
Flygtid: 1.0
Flygtid totalt: 36,2 h