Vädret var lite osäkert när jag klev upp tidigt denna söndags morgonen. Kolsvart ute, ingen hjälp där.
Kikade på METAR och den sa CAVOK. TAF:en sa FEW025 under min period så det var ju glädjande. Efter mitt flygpass skulle det däremot bli mkt sämre med dålig sikt i massa snö…

Åkte ut till flygplatsen och gjorde i ordning flygplanet, SE-LGI. Som tur var var Sven på plats och skulle flyga också, för hangardörrarna trivdes inte i kylan. (-15’C).

Vi briefade dagens övning i klubbstugan över en kopp kaffe och så var det dags för mig att ge mig av. Första lektionen som jag ger mig ut och kör EK direkt utan att först ta ett varv med läraren.

Tanken med dagens flygning var att lära mig hitta de olika in och utpasseringspunkterna i kontrollzonen. Jag hade redan flugit vialla utom en, AGNESBERG. Men läraren beskrev och vi kikade på kartan så det kändes bra innan jag gav mig iväg.

Lyfte från bana 01 och svängde österut mot BOHUS som skulle bli min första punkt.  Lämnade på 1500 fot och svängde söderut mot AGNESBERG.

Nu kände jag verkligen frihet och glädje! Första gången ensam utanför kontrollzonen. Här ute kunde jag svänga lite off track för att kika på Surtesjön, Lärjedalen osv på min väg ner till AGNESBERG. Underbart!

Min timme spenderade jag så här..

Start bana 01 – ut via BOHUS
in via AGNESBERG
Studs och gå bana 01
ut via LYCKE
in via RÄVEN
Studs och gå bana 19
ut via HJUVIK
in via RÄVEN
studs och gå bana 19
ut via AGNESBERG och en 180 graders sväng
in via AGNESBERG
Landning bana 19.

Så här såg dagen ut i video…

[youtube]44R5kWzuVoE

En riktigt rolig övning som gav ett härligt självförtroende i planet.
Ser fram emot fler härliga flyglektioner!

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 4
Flygtid: 1.2h varav 1.2 som PIC
Flygtid totalt: 22,9h