Äntligen var det dags! Dags för den mest efterlängtade flyglektionen under hela utbildningen.
Jag har verkligen sett fram emot att få flyga iväg själv, utan lärare till flera olika flygplatser. Och under långnav’en skall man flyga minst 150 Nm och göra 2st fullstop på 2st flygplatser.

Jag åkte ut till Säve och klubbstugan ca 2 timmar innan flygningen för att kontrollera väder, notam och göra klart min driftfärdplan.

 

Sista planeringen innan start

Vädret var fantastiskt! Inte ett moln på himlen och en relativt svag sidvind på Säve. Rapporterna visade att det blåste mer i Ängelholm, ca 12 knop i sidan.

När jag diskuterade med Hasse Hellström på klubben innan start nämnde jag mitt problem med att Halmstad stänger kl 14:10 loka tid och att jag därför tänkte göra ett fullstop i Borås i stället, för att vara säker. Då frågade han varför jag inte flög direkt ner till Halmstad först i stället ?

Bra fråga… Jag satte mig och kikade igen och tog ett snabbt beslut att enbart flyga över Borås och sedan flyga söderut mot Halmstad direkt.  En enkel justering i färdplanen så var det klart.  Emil hjälpte mig att lägga in ATS färdplanen via arowebben, jag var lite osäker på hur man lade in VOR fyrar som punkter i färdplanen.  Vi lade in HAR (HARRY) som en punkt, radial xxx och distans xxx.  (Skall skriva ner det där nästa gång inser jag nu när jag skall skriva ner det….redan glömt exakt hur det skulle skrivas… )

Ok, driftfärdplanen är klar med alla vindar, distanser och tider. ATS färdplanerna inlämnade. Det blev 3 st.

  1. ESGP-ESMT
  2. ESMT-ESTA
  3. ESTA-ESGP

 

Driftfärdplanen görs färdig

Jag gick ut och gjorde tillsyn före flygning på planet, SE-GYX och taxade sedan iväg till tankstationen där jag tankade fullt. Emil resonerade att det ger extra trygghet om jag vet att jag har bränsle för över 5 timmars flygning med mig, helt rätt.

Tillbaka inne i klubbstugan gick vi igenom min flygning och sedan var det dags.  Jag gick ut till planet och hoppade in. Spände fast mig och satte fast knäbordet med min färdplan på låret. Sedan satt jag lugnt en stund och ställde in alla frekvenser jag behövde och de kommande frekvenserna satte jag som Stby.

Jag ställde in HARRY VOR 117,50 eftersom jag tänkte använda den på min väg mot Borås.

Sedan var det dags, jag gick igenom checklistan och startade motorn. Ropade upp Säve tornet och fick klart att taxa till väntplats bana 01.

När motoruppkörningen var klar ropade jag upp och anmälde redo som vanligt. Fick klart att ställa upp och min transponderkod 5765. Jag vred fram koden på transpondern och noterade starttiden och ställde upp på bana 01.

Klar för start bana 01

Drog på och lyfte norrut innan jag svängde svagt åt väster och utpasseringspunkten BOHUS där jag lämnade kontrollzonen på 1300 fot.

Jag ropade upp Göteborg kontroll på 124.675 och när jag passerat in/ut flygningen bana 21 fick jag klart att stiga till min önskade höjd: FL055.
Jag drog på och påbörjade min stigning och var nästan uppe på level när jag passerade Borås flygplats.

Borås Flygplats ESGE

Jag hade monterat min android mobil på rutan för skojs skull, jag ville testa en gratis app som jag hittat: SW Flight Planner.  Där loggar man in på deras hemsida www.swflightplanner.se och lägger upp sin rutt. När man skall flyga startar man appen och laddar sin sparade rutt. GPS’en placerar dig rätt på den detaljerade kartan som även visar kontrollzoner och TMA gränser.  Jag vågade inte lita på den, men jag ville ändå se om den fungerade.

Android appen SW Flightplanner

Jag fortsatte söderut och fick snart byta till Sweden Control på 124,850 där jag ropade upp att jag befann mig på FL055 på färdplan till ESMT (Halmstad) och transponder 5765.

Trots höjden var det rejält hoppigt i luften denna dag. Det var mycket termik i det härliga vädret och jag fick trycka spaken framåt ordentligt vid vissa tillfällen för att inte stiga ovanför min klarerade höjd.

När jag närmade mig Halmstad TMA bytte jag till Halmstad på 135,050 där jag fick klart till inpasseringspunkten ALED där jag skulle anmäla. Jag begärde samtidigt att få påbörja min motorplané som jag beviljades.

Jag drog ut förvärmen och minskade till 2000 varv på motorn och började sakta sjunka med 500ft/min.  Med kartan i handen navigerade jag mig fram till inpasseringspunkten ALED och rapporterade till tornet. Jag fick klart inflygning till höger bas bana 01.

Medvinden bana 01 ESMT

Redan när jag sjönk från FL055 hade jag tagit fram flygplatsbladet för Halmstad och med det i knät lade jag mig i varvet för bana 01.
Svängde höger bas och meddelade tornet som gav mig klart att landa bana 01. Jag flög nästan över stranden när jag svängde final och njöt av synen framför mig.

Jag landade och fick backtracka för att komma till plattan, och jag blev anvisad en plats där jag ställde mig. Jag hann! Klockan var 13:55 när jag landade och flygplatsen skulle stänga 14:10.

Jag kuperade inte motorn utan förberedde mig för min nästa korta flygning till Ängelholm. Ställde in kommande frekvenser och bytte till nästa driftfärdplan på mitt knäbord.
När jag kände mig redo ropade jag upp och taxade till väntplats bana 01 igen för start. Fick klart starta och lämna kontrollzon via LAXVIK som ligger längs stranden i Laholmsbukten.

Startade och svängde vänster för att flyga söderut mot LAXVIK.

Halmstad

Passerade Halmstad på vägen dit och passade på att ta ett kort.

Strax innan jag hunnit fram till LAXVIK lämnar tornet över till Ängelholm och meddelar att dom stänger. Det var precis att jag hann!

Jag ställde in ADF’en på AH 417 som ligger precis innan bana 32 i Ängelholm och NAV1 på 116,20 som är SVD VOR strax sydväst om fältet.

Radiopanelen

Jag fick klart av Ängelholm på 132,450 att passera in i kontrollzon via KARUP för inflygning till bana 32. Vinden var byigare än vad TAF’en lovat innan: 020 / 12 plus byar.

Båstad med Hallandsåsen i förgrunden.

Det hoppade rejält under inflygningen till ESTA och jag funderade lite på landningen. Skulle kunna vara lurigt med den kraftiga sidvinden och byarna.

"Medvind" Ängelholm (ESTA)

Fortsatte inflygningen och fick träna på sidvindslandning. Landningen blev bra, jag hade tur det kom ingen kraftig vindby när jag skulle sätta ner hjulen på bana 32.

Noterade tiden och fick klart att taxa till platta väst via taxibana H och C.   Jag parkerade och kuperade motorn och njöt. Halvvägs och allt har gått jättebra.

Driftfärdplanen har varit bättre än förra gången, jag har passerat mina punkter på rätt tider, förutom vissa undantag så klart. Mina förberedelser kändes bra, jag hade läst in mig på flygplatserna och trafikvarven. Det gjorde nog sitt. Nu hade jag tänkt mig en skön paus.

Paus i Ängelholm (ESTA)

Jag såg en liten byggnad framför som hade ett stor gul skylt med ett svart “C” på, dit ick jag och klev in. Det var ett mysigt litet briefing rum som man kunde använda för sin fortsatta planering. Jag kollade vädret på datorn som stog där och satte mig i soffan. PÅ en hylla stod en vattenkokare och lite nescafe, så jag lyxade till mig med en liten briefing fika medan jag uppdaterade mig på rutten norrut från Ängelholm.

Briefing rummet i Ängelholm (ESTA)

Efter ca 30 minuter var det dags igen. Jag hoppade in i planet igen, ställde in alla frekvenser och startade upp. Jag fick klart att taxa till väntplats bana 32 där jag gjorde min motoruppkörning.  Startade 15:34 och fortsatte västerut för att lämna kontrollzon via TOREKOV.

Torekov

Jag passade på att flyga ut över Hallands Väderö innan jag svängde runt och gick norrut mot KVARNEN, en av Halmstads utpasseringspunkter. Halmstad var ju stängt så jag hade kontakt med Sweden Control igen. Trots att jag låg på ca 1500 fot, alltid bra att ha kontakt och få lite trafikinformation längs vägen.

Hallands Väderö

Jag njöt verkligen av resten av flygningen! Nu höll jag mig precis över kusten, luften var helt lugn och jag hade solen i ryggen vilken gav mig riktigt bra sikt.
När jag passerade något speciellt sjönk jag ner till 500 fot och kikade. Som vid fyren på Morup.

Fyren vid Morups tånge

Strax norr om fyren ligger ett litet gräsfält i Morup, det måste jag bara landa på någon gång. Det verkar kanon!

Flygfält Morup

Ringhals

Passerade Kungsbacka….

Kungsbacka

Efter Kungsbacka gick jag mot BAK VOR som jag passerade över på min väg norrut.

Jag ropade upp Säve tornet och bad om en rak inflygning söderifrån och blev klarerad lång final bana 01.
Detta gav mig chansen att flyga rakt norrut nästan med en härlig utsikt över Göteborg på vägen…

Passerade över Grevegårdsvägen…

Grevegårdsvägen med Opaltorget i nedre högra hörnet.

 

Frölunda Torg

Göteborg

Sedan var det dags för final. Jag passade på att ta en bild på lång final.

Lång final bana 01 ESGP

Luften var lugn med lite sidvind, och jag var inte helt nöjd när jag satte ner hjulen på bana 01 igen efter en fantastisk rundtur.
Jag skulle vilja ha lite mer sidvindsträning för att vara helt nöjd.

Jag hade tur och blev fotad när jag kom in för landning av Axel Björk.

Landningen. Foto: Axel Björk

Precis som jag hoppats så blev det en fantastisk dag, en underbar flygning.  Allt fungerade som det skulle, frekvensbyten, navigering och planering. Jättekul.
Och vilken mersmak det gav! Jag vill ju bara upp igen, flyga mera, planera nya rutter!

——————————

Lärare: Emil (kvar på marken…)
Landningar: 3
Flygtid: 3.3
Flygtid totalt: 43,5 h