Äntligen dags igen! Efter vädret i går trodde jag absolut inte på flygning idag, men oj vilket underbart väder jag fick idag!

Precis när jag kör förbi banända 19 på Säve så vände Ryanair runt efter sin landning.

Ryanair B737-800

Var ute i god tid på klubben och lämnade in färdplan och räknade på vindarna, ja de svaga som fanns… 360/02.
Räknade i alla fall ut mitt bränsle och tider i driftfärdplanen som jag satte i mitt ‘keeboard’ som jag alltid använder.

Kontrollerade planet, SE-GYX igen som stod i den kalla hangaren. Motorvärmare och kupé värmare inkopplat så klart.

Idag skulle jag flyga EK och det kyrknavigeringspasset som vi gjorde DK för ett bra tag sedan. Jag hade ritat upp en rutt på kartan som skulle ta ca 45 minuter att flyga, plus in och utflygning från Säve flygplats.
Denna gången hade jag dragit rutten lite nordöst, sist rundade vi ju Landvetter Kontrollzon.

Startade bana 01 med solen i ryggen och steg till ca 1300 fot som jag höll ut till BOHUS där jag lämnade Säve kontrollzon och tog kurs mot Gråbo.

Utsikt

Fortsatte upp mot Alingsås där jag flög över fältet och fick kika lite.

Alingsås fältet

Där ser jag fram emot att få landa i sommar när det är grönare och mycket varmare!

Navigeringen gick bra, vissa punkter kom jag en minut sen till men inget värre. Det kändes bra och jag ser fram emot nästa tur.

Jag fortsatte min färd upp till Vårgårda där jag skulle runda fältet och sedan svänga och ut på kurs 253 mot Antens tågstation.

Vårdgårda flygfält

Är det förresten någon som vet varför inte Vårgårda fältet är med i Svenska Flygfält ?
Det vore kul att få flyga dit någon gång…

Gjorde 2 studs och gå på Säve innan jag begärde fullstop och taxade in till plattan igen. Ljuvligt! Sista landningen kändes riktigt bra och det är alltid skönt att sluta på det sättet.

SE-GYX efter dagens flygning

Nu är det bara att rita upp nästa flygning på kartan och börja räkna igen. I morgon bitti är det dags igen, om vädret tillåter.

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 3
Flygtid: 1.2 varav 1.2 PIC
Flygtid totalt: 32,4 h