Vädret var bra denna lördagen, lite blåsigt men med bana 22 tillgänglig skulle detta inte vara något problem.

Startade upp och begärde bana 22 för start, fick klarering att taxa till bana 22.  Korsade bana 19 och taxade för första gången på den “nya” taxibanan Z.  Fick klart att ställa upp och göra motoruppkörningen på banan.

Startade och svängde väster ut mot RÄVEN, fick hålla mig på ungefär 1000 fot till att börja med för att inte hamna i de få låga moln som bildades vid kustkanten. Väl ute över vattnet klarnade det upp och vi kunde stiga till 4000 fot efter att ha blivit klarerade av Göteborg Kontroll på 124.2.

Dagens övningar var repetition av allt vi gått igenom, svängar i stigning, flygning i lågfart, flygning i lågfart med klaff ute, stall utan klaff, stall med klaff osv…

Allt för att kolla att jag kan och är klar för EK.  (EK = Enkel Kommando, man övningsflyger ensam i planet med läraren kvar på marken)

Efter övningarna återvände jag norrut mot LYCKE och då drog flygläraren av motorn och simulerade motorbortfall. Ok, la planet i 65 knop och letade upp ett fält som jag tyckte låg bra med vinden rätt och bra inflygning. Gjorde nödchecklistan medan jag påbörjade inflygningen. Tog mig till utgångsläget och fick göra en 360 på plats för att komma ner till 1000 fot så jag kunde påbörja inflygningen. Jag kom lite högt och fick ta ut all klaff för att komma ner på fältet. Kom faktiskt lite för högt men jag hade ett alternativt fält alldeles efter som jag bytte till.  Läraren var nöjd och jag fick order att dra på och gå mot fältet.

När jag svängde bas kände jag vilken sidvind jag hade, fick verkligen hålla upp mot vinden för att inte glida av inflygningen.

Jag fick kämpa för att få ner den snyggt i den byiga hårda sidvinden, och det där behöver jag öva mera på. Men jag kom ner och det relativt mjukt. Dock inte på centerlinjen…

SE-GYX Wingview

Här ser du en video på dagens övningar:

[youtube]j0dPow1MTaU

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 1
Flygtid: 0.9h
Flygtid totalt: 16.9h