Flyglektion: DK Nav ESGT

//Flyglektion: DK Nav ESGT

Flyglektion: DK Nav ESGT

Idag var det en kall vinterdag med -12’C när jag gick ut till flygplanet för att göra PFI. När allt var kollat och klart gick jag tillbaka in i den varma klubbstugan och hällde upp en kopp kaffe som jag satt på innan jag gick ut i hangaren. Emil och jag gick igenom min planering och kollade väder och karta.

När jag tittar upp och ut igenom fönstret så ser jag att det snöar… Mjuka flingor som sakta singlar ner….
Nej, man va farao ?  Enligt TAF’en var det inget sådant på väg ?  Snart snöade det kraftigare och sikten gick ner, nu kändes det inte som det skulle bli någon flygning alls.

En ny kopp kaffe och lite flygsnack och diskussioner om planering och navigering och vädret klarnade upp igen. Skönt!
Efter mer väderkontroller gav vi oss iväg, startade bana 01 för att lämna via BOHUS och sedan fortsätta upp enligt min planering.

Det kom in sämre väder väster ifrån som oroade mig under vägen upp till Trollhättan men det blev aldrig något problem för oss. Jag hittade SJUNTORP och
fortsatte in över fältet i Trollhättan för att kontrollera vinden och ev annan trafik. Vi var helt ensamma och jag la mig i varvet för att landa bana 15.

På kort final drog jag på och gick om. Jag kom in alldeles för högt och det kändes helt fel. Då drog jag ut varvet och gjorde en ny inflygning. Nu var det bättre och jag satte ner hjulen på banan och drog på igen. Nu skulle jag lämnat via VÄNE-RYR men vi Emil sa att vi skulle till Backamo i stället så jag lämnade via SJUNTORP igen och flög kurs 260 med kartan i handen.

Vid Backamo var det lite trafik på kanalen när jag närmade mig fältet men det var lugnt när jag anslöt mig till trafikvarvet och påbörjade en inflygning bana 06.
Ett kort fält och noga med hastigheten. Satte ner hjulen och drog av, taxade tillbaka till tröskeln på bana 06 för en ny start, Kul, första gången jag var på Backamo!

Startade bana 06 och svängde vänster efter start och på medvinden såg vi älgar som låg och vilade i en glänta. Jag såg 3st men Emil såg nog 6-7 stycken. Häftigt!

Fortsatte nästan rakt söderut mot fältet, hade NOL VOR inställt och följde den tills fältet till slut visade sig.

Avslutade dagen med några studsar på Säve, och det behövdes! Det var oerhört skönt att få göra några studsar och känna att det blev bättre och bättre.
Min rostighet avtar och känslan kommer mer och mer tillbaka.

Glad efter tankning

Härligt att kliva ur maskinen, tanka och parkera efter en skön dag i luften. Nyttigt och hur kul som helst!

SE-GYX

Solen sken när jag tankat färdigt och parkerade planet.

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 6
Flygtid: 1.9
Flygtid totalt: 28,5h

By |2018-09-27T14:39:22+00:002010-12-04|Flyglektioner|1 Comment

One Comment

  1. Sven W 2010-12-05 at 01:17

    Härligt med lite vinterflygning! Och att du är igång igen, du kommer ju att ha ditt cert precis lagom till högsäsongen sätter igång!

Leave A Comment