Så var det då äntligen dags att flyga igen. Efter 7-8 månaders stopp. 7-8 väldigt frustrerande månader kanske skall tilläggas…

Jag träffade Emil ute i klubbstugan och medans han de-briefade eleven innan mig passade jag på att gå igenom planet före vår lektion. Det var vår gamle trotjänare SE-GYX som vi skulle flyga med.

Eftersom jag inte flugit på så länge så var det bara repetition som gällde idag. Själv var jag nyfiken på hur rostig man skulle vara..
Startade norrut på bana 01 i strålande sol. Vinden var bara 3 knop och det var en underbar dag.

Styrde mot LYCKE där vi passerade ut på 1300 fot och anropade Göteborg kontroll för högre höjd. På grund av annan trafik fick jag bara stegvis högre, så jag

flög över Marstrand och sedan norrut medan jag steg och svängde i olika riktningar för att Emil skulle kolla vad jag kunde och vad som förlorats på marken.

Till slut fick jag klart upp till 5000 fot och vi kunde börja på riktigt. Jag repeterade Branta svängar, svangar i stigning, sväng i sjunk, flygning i 60 knop med full klaff, stall med full klaff osv….

I stort sett skulle jag vilja påstå att det gick bra. Visst, det var inte snyggaste svängarna i början men det sköna var att jag redan efter en halvtimme kände hur det satte sig bättre och bättre. Det finns fortfarande mkt att träna på, men känslan fanns.

Under inflygningen fick jag göra en 360 på låg höjd för att passa in i trafikvarvet. Det gjorde att min inflygning blev icke standard och jag kom in för högt.
Men det var inte hela världen, jag sjönk ner mot banan och satte den lite onödigt hårt….  Där finns utrymme för förbättring igen 🙂

Ser fram emot att få göra lite fler starter och landningar och få tillbaka känslan där också.

Tyvärr är det totalt studs-och-gå förbud på Säve eftersom där bara tillåts 58 000 rörelser per år…

Nästa lektion blir en DK nav till Trollhättan där vi samtidigt skall passa på och studsa lite och få tillbaka känslan för landningarna.

HÄRLIGT ATT VARA TILLBAKA!

——————————

Lärare: Emil
Landningar: 1
Flygtid: 1.0
Flygtid totalt: 26,6h